Barnens intresse för bokstäver har ökat markant i takt med att vi pedagoger ställer mer följdfrågor. Därför har vi också behövt öka på möjligheterna att utforska språket. På Ingelas lekstuga hittade jag tipset om bokstavspizza. I onsdags fick jag möjlighet att tillsammans med 2 barn göra spelet till vår avdelning.

Botten till pizzan gjorde vi genom att hitta en cirkel som var tillräckligt stor att täcka så stor del av pappret som möjligt på bredden (för att utnyttja så stor del av möjligt av lamineringsfickan). Klippte ut en ljusbrun botten i lite kraftigare papper, limmade på rivna bitar av silkespapper till tomatsås och väntade på att den skulle torka. Sedan laminerade vi pizzabotten för bättre hållbarhet.

Under tiden som botten skulle torka så började vi att klura på saker som vi kunde lägga på pizzan. Barnen som var med bestämde bokstaven M. Det roliga med spelet är att allt inte behöver vara ätbart. För att kunna spela så hade jag fixat till 2 bokstäver sedan innan B & M. På baksidan av varje bild har jag skrivit vad det är för något. På så sätt kan barnen själva rätta om vi inte har tid att sitta med dem just då.
Så här spelade vi: Barnen valde vilken bokstav de ville ha på pizzan och så blandade vi den med en annan. Sedan fick de i tur och ordning ta varsitt kort och försöka komma på om det började på rätt bokstav eller ej. Vi "smakade" på orden. Funkar även ypperligt upp i skolan eller varför inte spela det på engelska eller tyska. Kommer vi på fler spelsätt så ska jag försöka uppdatera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar